Saturday, August 1, 2015

CERITA TEMPOYAK

SEKARANG musim durian. Selain dari dimakan begitu atau dibuat kek, crepe dan juga aiskrim ada satu lagi masakan tradisi yang amat terkenal iatu tempoyak.

Amat terkenal di negeri Perak dan Pahang, macam mana budu famous  di Kelantan atau cencalok di Melaka.

Mengikut catatan sejarah, tempoyak tertulis didalam Hikayat Abdullah bin Abdulkadir Munsyi sejak tahun 1836 sebagai salah satu makanan kegemaran masyarakat Terengganu (sumber: Wikipedia). 

Samada benar atau tidak itu mungkin dulu, sekarang tempoyak tidak sinonim dengan masakan rakyat Terengganu. Kalau salah betulkan saya ya :)

Selain dari semenanjung Malaysia, tempoyak juga popular di tanah Kalimantan dan juga Sumatera terutama di Jambi, Palembang dan Lampung.

Tempoyak diperbuat dari durian yang telah diasing bijinya dan diperam sekurang-kurangnya tiga hari. 



Fresh dari dusun. Kejap lagi kopek dan makan isinya. Yum! Yum

Selain dari diperam begitu sahaja, ada juga yang menambah secubit garam, gula dan cilipadi. Semuanya terpulanglah pada selera masing-masing.  






Ni cara saya:
- Didalam bekas kedap udara buangkan biji durian.
- Letak secubit garam (untuk bagi rasa masam-masam lemak)
- Tutup bekas dan letak sahaja diluar peti ais. Insyallah dalam tiga hari bertukar jadi tempoyak.

Bila sudah jadi tempoyak bolehlah disimpan didalam peti ais supaya lebih lama dapat digunakan. Saya juga membaca ada orang yang menyimpan didalam freezer untuk memanjangkan jangkahayat tempoyak sampai ke dua tahun. Maaf saya tidak pernah pula mencuba. 

Boleh dimakan bersama ulam-ulaman sebagai sambal. Kebanyakkan juga dicampur dengan sambal belacan atau juga ikan bilis (juga dikenali sebagai sambal goreng tempoyak).




Jemput la ber-cicah, ye :)

Antara masakan popular yang mengunakan tempoyak adalah gulai tempoyak. Biasa dimasak bersama ikan sungai terutamanya baung, jelawat dan patin. Kalau tidak suka ikan sungai, boleh juga guna ikan laut macam kembung.

Atau boleh sahaja dijadikan pais tempoyak (ikan bakar) dan nasi goreng.

Actually, sky's the limit. Mana tahu mungkin suatu hari ada pula kek moist tempoyak...hehe. 


No comments:

Post a Comment