Tuesday, September 15, 2015

TACO MAC & SAUSAGE

JEREBU oh, jerebu. Tiap-tiap tahun, pada waktu yang lebih kurang sama... jerebu datang melanda. Dah beberapa tahun, entah bila lah nak selesai. 

Walau cuaca nampaknya lebih baik dari semalam, saya tiada mood nak keluar. Lebih-lebih lagi hari sekolah diisytiharkan cuti kerana bacaan IPU jerebu melebih tahap bahaya. Jadi tidak perlu keluar untuk menghantar anak-anak ke sekolah.

Tapi masalahnya, nak masak untuk makan tengahari tiada ikan atau ayam untuk dijadikan lauk pula. Tengok-tengok di pantry dan dalam peti ais untuk mencari alternatif lain.

Pastu dua tiga hari nampak kawan-kawan FB asyik tayang menu berasas tortilla dan kebetulan memang ada stok tortilla dirumah. 

So, anak-anak hari ini nampaknya kita akan makan ala2 kebaratan untuk makan tengahari :P .




TACO MAC & SAUSAGE (BroZam)

Bhn2nya:
3 instant tortilla wraps - jenama Aeon Big
1 1/2 cawan macaroni rebus - ini lebih dari buat Mac&Cheese semalam
2 biji telur - saya cuma guna putih telur yang lebih dari buat pavlova
3 batang sosej
1 biji bawang merah - dipotong
1/2 cawan cendawan butang/shitake
1/2 cawan sayur campur
timun, tomato dan sedikit daun bayam
bbq seasoning dan 
garam secukupnya
Sos cili, sos blackpepper dan mayonise 


Cara2nya:
- Kulit tortilla ini lembut, jadi jika hendak ia rangup dan boleh "berdiri" diatas pinggan kena di "stim" didalam microwave dan kemudian "dipanggang" didalam oven dahulu.
- Ambil sebuah pinggan tahan microwave, sembur depan belakang sekeping kulit tortilla dengan air biasa dan letak diatas pinggan. Alas dengan tuala lembab/atau paper towel. Seterusnya spray lagi sekeping kulit tortilla dengan air dan buat seperti tadi. Buat yang sama untuk kepingan ketiga. Dan tutup dengan tuala lembab/paper towel. 
- Microwave kan selama 30 saat suhu medium. Tujuan untuk menghasilkan wap stim pada tortilla tadi sebelum dimasukkan kedalam oven.
- Keluarkan dan "sidai" (guna dua jejari besi untuk setiap tortilla wrap) diatas rak besi oven. Set suhu 150C dan "panggang" selama 7-8minit, atau sehingga keras/rangup bila dipegang. Keluarkan dan jika betul2 ok tortilla wrap tadi bole "berdiri" dan tidak jatuh layu ke tepi.
Untuk filing/inti pula begini:
- Rebus macaroni seperti yang tertulis di peknya.
- Goreng/rebus sosej ikut cara anda. Saya cuma letak sedikit marjerin dan masak diatas non-stick pan. Ketepikan bila sudah masak.
- Didalam non-stick kuali yang sama letak sedikit minyak atau marjerin. Tumis bawang sehingga keperangan.
- Masukkan cendawan, sayur campur dan goreng seketika. Tambah telur dan bila dah sedikit masak boleh perasakan dengan garam dan bbq seasoning.
- Gaul seketika dan masukkan macaroni tadi. Gaul sebati dan biar seketika sebelum tutup api.
Untuk menyatukan bahan-bahan:
- Hiris timun dan tomato.
- Letakkan kulit tortilla diatas pinggan. 
- Masukkan macaroni dan letakkan sebatang sosej diatanya. Letakkan hirisan timun dan tomato.
- Tuang sos cili, lada hitam dan mayonis secukupnya.

Sedia dihidangkan, yo!!













No comments:

Post a Comment