Monday, September 14, 2015

2 1/2-MIN PUDING ROTI

SELAMAT petang dan teramat maaf jika ada yang terliur bila tengok gambar masakan ni. Dah namanya blog masakan so mesti lah upload gambar masakan.

Begitu juga dengan FB saya. Apa yang saya upload di personal wall adalah apa yang saya minat. Jika ada yang tidak suka boleh lah unfriend. Lagi pun sekarang saya dah tidak invite orang, jadi sesiapa yang add saya tu mesti paham dan tahu apa yang akan diorang lihat di status saya. 

Ini semua disebabkan baru-baru satu FB status yang menjadi viral mengatakan "kepada umat Islam jangan hantar gambar makanan kalau nak menunjuk-nunjuk dan kalau tak nak bagi makanan tersebut. Kalau ada yang mengandung kempunan berdosa orang yang menghantar."

Masalahnya, si tukang upload tu upload statement ini di page masakan, dimana rata-rata members berkongsi gambar makanan dan resepi. Memang silap besarlah jadi usah terkejut bila dikutuk kaw-kaw oleh sebilangan besar members. Jadi viral terus.

Bagi saya senang aje, kalau kita tidak suka... tu hah! butang unfriend. Just unfriend aje lah. Sikit pun mana-mana pihak tidak rugi.

Tapi kalau di wall saya, rasanya takde masalah kerana selalunya saya sertakan resepinya sekala jadi bolehlah kalau nak buat sendiri. Cuma samada anda tu rajin atau tidak aje :p


Ok lah, terpanjang pulak celoteh untuk kali ini. Meneruskan lagi sesi masakan segera dan sedap, ini dia resepi 2 1/2-minit Puding Roti yang saya baru buat hari ini.



2 1/2-MINIT PUDING ROTI (BroZam)

Bhn2nya:

1 1/2 keping roti sandwich
1/4 cawan susu
1 1/2 sb gula castor (boleh kurangkan atau lebih ikut citarasa)
1/4 st esen vanila
1 sb marjerin
secubit garam
sedikit kismis dan chocolate chips
mangkuk plastik tahan microwave IKEA

Cara2nya:
- Roti dicarik-carikkan atau potong kiub. Bahagian yang tebal/perang boleh dibuang jika tidak suka guna.
- Didalam mangkuk plastik Ikea tuang susu dan gula. Guna garfu untuk sebatikan bahan.
- Campurkan marjerin. Tidak perlu dicairkan dan bila dikacau memang akan berketul-ketul.
- tambah esen vanila dan garam
- Masukkan roti dan gaul sebati tapi jangan sampai roti hancur.
- Akhir sekali letak kismis dan chocolate chips diatas.
- Bakar didalam microwave suhu tinggi dalam 2 1/2 minit. Semasa dibakar roti akan naik tinggi dan bila sejuk akan mengecil dari mangkuk.
- Keluarkan dan boleh ditambah sirap coklat dan aiskrim vanilla.

Hidangkan, yo!!

* Btw, untuk gambar tu saya dah transferred puding yang masak kedalam ramekin untuk nampak lebih menarik :)

No comments:

Post a Comment