Wednesday, May 27, 2015

POORI ATAU PURI

TIDAK kisah lah yang mana satu ejaan. Agak-agak bunyi cam puri ni la dia mende nya.

Bahannya amat sedikit dan buatnya pun senang sahaja dalam beberapa steps.

Puri ni berasal dari negara India dan selalunya dihidang sebagai sarapan pagi atau sekadar makanan ringan. Rasanya di sini pun sama sebab selalunya saya cuma boleh jumpa puri ni dikedai-kedai mamak diwaktu pagi sahaja.

Dari pengalaman saya untuk mendapatkan hasil yang terbaik gunakanlah tepung Atta -- sejenis tepung gandum yang kaya dengan protein dan lebih ringan dari tepung-tepung lain. (Tepung ni juga boleh digunakan untuk buat naan dan capati).

Sebelum guna tepung Atta nie, saya dah experimented dengan dua jenis tepung lain untuk tengok jadi macamana.

Experiment I (Tepung Roti): Masa mencanai kecut kembali (tidak stay shape yang dicanai). Rasa ok tp ada unsur-unsur liat.

Experiment II (Tepung Gandum): pun macam tak beberapa jadi.

So finally, guna tepung yg disarankan iatu tepung Atta. Memang menjadi. 

Cerita banyak tak mau. Kita tengok macamana steps nya.

Bhn2nya:
By: DK
Source: www.chefinyou.com

1 cawan tepung Atta
1/4 st garam
1/2 cawan air - rasanya guna lebih sikit untuk dapat doh yang lebih sebati bila diuli. 

Cara2nya: 

-  Campurkan garam kedalam tepung dan gaul.
-  Masukkan air sedikit demi sedikit sampai sambil uli tepung.
- Jika adunan kurang lembut, tambah air tetapi berhati-hati kalau terlebih nanti lembik pula. Uli sampai tepung tak melekat di tangan.
- Setelah itu bahagikan kepada beberapa bahagian kecil. Saya bahagi enam - nanti bila goreng dapat puri lebih kurang bersaiz 6in setiap satu.
- Bentukkan seperti bebola.
- Semasa mencanai. Tekan dahulu dengan tapak tangan bagi leper dan membulat (macam orang buat roti canai). Boleh gunakan rolling pin untuk menipiskan doh. Tapi saya rasa guna tangan pun dah ok especially kalau size roti tu kecil.
- Nasihat dari original resepi, bila lepas uli terus goreng. Tak perlu rehatkan doh supaya puri tak serap terlalu banyak minyak.
- Selalunya dimakan dengan kuah dal hampir kering dan bercampur dengan kentang. Actually, macam roti canai apa-apa jenis kari (seperti kari ayamku) atau juga gula dan susu sesuai juga dimakan dengan puri ni. 

Sila cubaTRY, yo!!






No comments:

Post a Comment