Friday, October 2, 2015

SERIKAYA PANDAN (guna breadmaker)


BARU-baru ini ada tertengok di Facebook orang buat roti titab. Ni basically roti bakar diletak telur separuh masak ditengah dan disetiap penjuru sesudu serikaya. Berasal dari sebuah kopitiam di Kelantan.

Memang senang nak buat tapi seperti biasa saya tidak berapa suka buat yang senang-senang hehe. Jadi kita "up" sikit nak guna homemade serikaya dan homemade roti bengali. Dan paling best resepi gunakan breadmaker jadi boleh masukkan semua bahan, tekan butang on dan tunggu siap aje :)

Hari ini hari Jumaat, kebanyakkan kedai runcit disini akan tutup pada waktu tengahari. Alhamdullilah.

Bahan-bahan semua dah ada kecuali satu lagi, yang sememangnya penting, daun pandan tiada. Dulu ada tanam tetapi bila sekarang tiada tempat. Mungkin boleh tanam dalam pasu tetapi itu cerita kemudian.

Start motor, pergi ke kedai yang jauh sedikit. Tanya pekedai, katanya tiada menjual daun pandan la pulak. Nampaknya kena pergi cari ditempat lain. Tetapi kalau sudah rezeki Insyallah tidak kemana. Kebetulan jiran sebelah kedai datang nak membeli barang dan dia terdengar saya mencari pandan. Dia terus suruh saya ambil dekat depan laman rumahnya. Segan juga tetapi dia kata tidak apa, bila-bila pun boleh datang ambil. Percuma.

Saya ucap terima kasih dan janji nak bagi sikit apa yang saya akan buat nanti. Insyallah, kalau sempat esok saya nak bagi sikit serikaya ni.




SERIKAYA PANDAN (BroZam) - breadmaker

Bhn2nya:

1 cawan santan
4 biji telur B
1 - 1 1/2 cawan gula (ikut citarasa hendak manis atau kurang manis)
8 helai daun pandan - basuh bersih2
Secubit garam

Cara2nya:
- Basuh bersih-bersih daun pandan dan ikat simpul empat helai (dapat dua ikat)
- telur disatukan didalam mangkuk dan cuma dikacau sedikit
- masukkan semua bahan kedalam tin breadmaker.
- set mode kepada "Jam" (no 9)
- dalam sejam buka penutup breadmaker (jangan padamkan fungsi jem) dan dengan menggunakan senduk tolak bahan-bahan yang melekat disekeliling dinding ke dalam bancuhan.
- Selepas BM stopped, serikaya nampak macam berketul-ketul sedikit. Ini normal. Untuk dapatkan tekstur yang licin, perlu di blend/kisar sekejap didalam blender.
- Selepas itu kita perlu tapis kerana nanti boleh lihat banyak pecahan daun pandan yang termasuk sekali didalam jem.

Sedia untuk disapu, yo!

No comments:

Post a Comment