Saturday, October 3, 2015

GARLIC LOAF

INI adalah roti loaf pertama yang saya buat menggunakan breadmaker. Saya pernah upload resepi ini dalam bulan May.

Kerana bulan ini bulan resepi roti/bun, saya rasa sesuai jika resepi ini dipindah ke sini. Apa yang saya cerita pada masa itu, saya juga copy and paste dibawah :)

HUK ALO! Dua kali plak kena buat. Tadi tengah dalam proses membakar tetiba elektrik padam pulok. Oppss, bukan tak bayar bil tapi ada pemasangan baru didepan.

Kejadian pertama jadi lah loaf bantat. Err, gambar takde, malas (ke malu :) nak ambil. 

Nak mention, ini kali pertama cuba buat loaf sebab almaklum, baru dapat breadmaker. Guna resepi original yang terdapat didalam manual dengan sedikit olahan supaya sesuai dengan citarasa saya.





GARLIC LOAF (BroZam)

Bhn2nya:

1 1/2 cawan air
2 st yis
2 sb minyak zaitun
1 1/2 st garam
1 sb bawang putih - yang di blend
3 cawan tepung roti
1 sb gula
3 sb serbuk parmesan cheese
3/4 st mixed herbs (oregano/tyme/basil)
3/4 st serbuk lada hitam

Cara2nya:

1. Blend bawang putih, minyak zaitun, garam dan 1/2 cawan air (ambil dari 1 1/2 c air tadi). Blend sampai bawang hancur dan ketepikan.
2. Masukkan air selebihnya kedalam bread pan. Juga masukkan yis dan gula. Kacau dan biar seketika.
3. Ayak tepung terus kedalam bread pan. Tambah mixed herbs dan serbuk lada hitam
4. Akhir sekali masukkan campuran bawang putih.
5. Pilih Basic programme (no.1) dan tekan Start.

Insyallah, 3 jam kemudian jadi lah macam dalam gambar, yo!








No comments:

Post a Comment