Monday, October 5, 2015

UDANG LIPAN MASAK MENTEGA BERKUAH

TERUS terang saya katakan ini kali pertama siang, masak dan makan udang lipan. Sebelum ini selalu juga terserempak dipasaraya tetapi tidak terlintas nak cuba. Maklumlah sudah lah namanya lipan tetapi memang rupanya pun macam binatang tu.

Tapi sekarang ini saya rajin nak cuba pelbagai jenis haiwan yang tidak pernah dirasa sebelum ini. Dalam senarai termasuklah landak, belangkas dan juga belut. Insyallah, dalam masa terdekat saya akan cuba belangkas dahulu. Tadi ada nampak orang jual di pasar tani tetapi kerana masih hidup dan tidak tahu siang saya tidak jadi beli. Tetapi saya ada bagi cadangan pada abang yang jual tu untuk lain kali buat demo cara-cara nak siang dan kalau boleh bakar/masak sekali hehe. Dia setuju.

Tapi tu cerita lain.

Udang lipan ni saya sudah beli malam semalam. Cadang nak masak hari ini jadi semalam saya pun gigih menGoogled mencari cara-cara bagaimana hendak siang udang ini. Selain dari rupanya, satu lagi beza udang ini dari yang udang biasa ialah kulit nya lebih tajam. 


Selain dari cara-cara siang, informasi pasal udang lipan dan juga resepi-resepi lain boleh rujuk blog ini
udanggaloh.blogspot.com

Tapi saya punya la malas dengan kepala-kepalanya saya buang. Insyallah, mungkin lain kali buat lebih baik lagi.

Anyway, resepi yang saya guna adalah diadaptasi dari resepi butter prawn.



UDANG LIPAN MASAK MENTEGA BERKUAH (BroZam)

Bhn2nya:
4 biji kuning telur
90g mentega Buttercup
1/2 st serbuk kunyit
250g udang lipan
4 ulas bawang putih - ditumbuk kasar
6 biji cilipadi - ditumbuk kasar
2 dahan daun kari - ambil daunnya sahaja
1/2 cwn air
8 sb susu cair
gula secukupnya


Cara2nya:
- Mula-mula pukul kuning telur sedikit didalam sebuah mangkuk.
- Panaskan mentega didalam kuali. Api sederhana
- Guna tangan kiri untuk tuang kuning telur sedikit demi sedikit kedalam setelah mentega cair sepenuhnya. Sambil tuang sambil tangan kanan mengacau sentiasa telur ikut lawan jam menggunakan senduk kayu.
- Tujuannya untuk mendapatkan tekstur telur hancur yang berjela/kirai.
- Selepas itu terus masukkan serbuk kunyit. Tetapi tangan kanan teruskan mengacau. Setelah sebati tutup api dan terus angkat kedalam tapis besi untuk toskan minyak mentega. Ketepikan.
- Didalam kuali lain, panaskan sedikit minyak masak.
- Tumis bawang putih dan cilipadi yang telah ditumbuk tadi sehingga naik bau.
- tambah serbuk kunyit dalam 1/2 st jika mau. Tambahkan air (sehingga 1/2 cwn jika perlu)
- Kacau dan tambah susu cair.
- Boleh masukkan udang lipan, daun kari dan juga separuh dari telur yang telah digoreng tadi (separuh lagi disimpan untuk hiasan).
- Masak sekejap dan boleh perasakan dengan gula. Garam tidak perlu kerana mentega buttercup sudah masin.
- Angkat kedalam pinggan dan gaulkan dengan telur yang selebihnya.


Sedap, yo!!

No comments:

Post a Comment